Alla inlägg under juni 2013

Av Cecilia van Toor - 26 juni 2013 10:56

Jag älskar risotto! Tyvärr är det inte så nyttigt, så jag försökte göra en lite nyttigare variant utan snabba kolhydrater. Jag bytte ut riset mot finhackad blomkål. Det blev faktiskt supergott! Hade jag haft en skvätt vin i bakfickan hade jag självklart hällt i det också, men det gick fint utan ;) Blomkålsrisotton är helt vegetarisk, dock åt vi baconlindad kyckling till men man kan ju äta det till vad som helst!


   


Blomkålsrisotto, ca 3-4 p:


1 blomkålshuvud

2 schalottenlökar

en klick smör att steka i

ca. 4 dl grönsaksbuljong (koka ihop 5 dl vatten med en tärning)

1 msk vitvinsvinäger 

2 dl (minst!) riven parmesanost

salt och svartpeppar


Hacka blomkålen fint. Värm en stekpanna med djupa kanter, släng i en klick smör och bryn finhackad schalottenlök. Släng i blomkålshacket. Bryn i några minuter. Salta och peppra. Häll i ca en dl buljong i taget och låt puttra, när vätskan börjar försvinna häll på en till... fortsätt till önskad konsistens. Jag valde att ha lite tuggmottstånd i blomkålen. Häll i vinägern. När blomkålen är lagom mjuk, tillsätt parmesanosten och smaka ev. av med mer salt och peppar.



Baconlindad kyckling, ca 6p:


1 kg kycklingfilé

2 pkt bacon

1 pkt fetaost

1 burk soltorkade tomater i olja

salt och peppar


Sätt ugnen på 200 grader. Ansa filéerna och dela i ca 2-3 delar. Salta och peppra runt om. Skär fetaosten i mindre stavar och dela tomaterna. Skär en skåra i varje kycklingbit och fyll med feta och tomat, linda en baconskiva runt. Lägg den baconlindade kycklingen i en smord ugnsform och ställ in i ugnen i ca. 35-40 minuter eller till kycklingen är genomstekt.


Av Cecilia van Toor - 25 juni 2013 22:27

   

Ikväll var jag och mannen ute på landet i regnet och plockade fläder, så nu står en laddning flädersaft i kylen och gottar sig! Vi passade även på att kolla in den gamla hönsgården; har en konstig fantasi om att ha en liten hönsgård ;) Tänk vad mysigt att gå att plocka nyvärpta ägg på morgonen!


Flädersaft är verkligen den sanna sommarsmaken, förutom jordgubbar då ;) Har ni inte plockat fläder än så är det hög tid nu, iaf om ni bor i Skåne... Om ni inte vill dricka den själv (vem vill inte det?!), så kan man hälla upp den på vackra flaskor och ge bort istället för en flaska vin på nästa middagsbjudning! Jag vet att jag har lagt upp detta recept tidigare, men här är det igen ;)


   


Flädersaft (ca. 2 L koncentrerad saft):

30 fläderblomklasar

2 stora ekologiska citroner 

2 liter vatten

2 kg strösocker

30 g citronsyra


Lägg blommorna i en stor bunke. Tvätta citronerna noga och skiva dem. Lägg citronskivorna i en kastrull, slå på vattnet, sockret och citronsyran. Låt koka upp. Ta bort hälften av citronskivorna, så den inte blir för besk. Häll det heta vattnet över blommorna och låt stå under lock, svalt i 3 dygn. Sila sen bort blommorna och häll upp på rena flaskor. 

Ett tips är att frysa saften i lådor. När du sen är sugen tar du bara en skopa av saften och blandar med vatten, så får du en iskall dryck! Dessutom håller den längre så :)


Av Cecilia van Toor - 25 juni 2013 12:20

På min arbetsplats pratar vi mycket mat och delar med oss av recept. Så idag provade jag ett recept på mandelbröd som min kollega Agneta delat med sig av. Det blev gott och passar extra bra med en skiva stark ost på :) Agneta har en blogg som heter Spikklubba, kolla in den!


   


Mandelbröd (LCHF) (med lite modifiering ā la matdelikat):


2 dl mandelmjöl

2 dl krossade linfrön

2 msk fiberhusk

2 tsk bakpulver

2 tsk salt

1 msk brödkryddor

3 dl solrosfrön + lite till topping

1 dl grovt hackade valnötter

250 g lättkesella

6 ägg


Sätt ugnen på 175 grader. Klä en brödform med bakplåtspapper. Blanda mandelmjöl, linfrön, fiberhusk, bakpulver, salt, brödkryddor samt frön och nötter i en skål. Vispa äggen fluffiga med elvisp, vispa i kesellan. Blanda ner äggsmeten med resten. Häll smeten i brödformen. Strö över lite solrosfrön. Grädda i ca 1 h i ugnen.



Av Cecilia van Toor - 24 juni 2013 19:52

Ursäkta för min frånvaro senaste veckan! Jag har helt enkelt inte lagat någon spännande mat som passar för bloggen och varit allmänt lat ;) Jag ska försöka skärpa mig :)


Hade ni en bra midsommar? Det hade jag! Vi var hos en vän på landet som äger en djurpark där vi bl.a fick mysa med lemurer! Haha! Det finns några bilder på instagram om ni vill följa mig där! ceciliavt heter jag.


Ikväll har jag iaf lagat ett recept jag vill dela med mig av, nämligen en snuskigt god sås till lax! Den innehåller bl.a något så otippat som räkost! Prova, ni kommer inte bli besvikna!


 


Gräslökssås, ca 3-4 p:


1 dl fet crčme fraiche

1 dl räkost (jag använde Kavlis på tub)

1 dl vispgrädde

1 fiskbuljongtärning

svartpeppar

en näve klippt/hackad gräslök


Släng alla ingredienser utom gräslöken i en kastrull och koka försiktigt upp under omrörning så att buljongen löser sig. Tillsätt gräslöken. Klart!


Jag köper nästan bara färsk lax i hel bit och ugnsbakar den. Det är inte så mycket dyrare och det smakar mycket godare än fryst. För att tillaga en hel bit: Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxbiten med skinsidan nedåt på bakplåtspapper i en ugnsform. Krydda med citronpeppar. Ställ in i ugnen i ca. 15-20 minuter beroende på hur tjock laxen är. Känn efter med en gaffel om du är osäker, den ska inte vara slemmig i mitten.


Ikväll åt vi laxen ihop med nypotatis och sallad. Nypotatis är ju bara sååå gott! Svårt att undvika kolhydraterna nu ;) 


Av Cecilia van Toor - 12 juni 2013 18:19

Vi lagar mycket gryta i den här familjen och idag är inget undantag :) Det är ju så himla enkelt och smakar gott! Den här gången blev det en gryta med pesto och kyckling och den gick inte av för hackor :)


 


Pesto-kycklinggryta, ca 4-6p


1 kg kycklingfilé

2 dl créme fraiche

1 dl grädde

en halv burk grön pesto

1 msk grönsaksbuljong (pulver) annars ca 1/2 tärning

salt och peppar

100 g champinjoner

2 dl gröna ärtor


Börja med att ansa kycklingfiléerna och skär i mindre bitar. Salta och peppra ordentligt och stek i lite fett i en stekpanna till bitarna får fin färg. Dela svampen och släng i, samt ärtorna. Salta och peppra lite mer och tillsätt buljongen. Häll i créme fraichen, grädden och peston. Låt puttra en liten stund. Servera med ris och sallad.

Av Cecilia van Toor - 10 juni 2013 20:22

I söndags provade vi LCHF-pizza för första gången och det var jättegott!! Påminner mycket om "vanlig" pizza. Det är ju ändå mest pålägget som smakar :) Jag googlade en massa recept på pizzabotten och provade till slut ett från 56kilo, vilket flera bloggare verkar gilla. Snabbt och enkelt gick det att göra också, vilket alltid är ett plus :)


 


LCHF-pizzabotten till 2 plåtar:


8 ägg

4 msk fiberhusk

1,5 dl vispgrädde

200 g god ost

en nypa salt


Sätt ugnen på 175 grader. Vispa(elvisp) ägg med fiberhusk, salt och grädde. Riv osten och vispa ihop med resten. Låt stå i knappt 5 minuter. Bred ut smeten på bakplåtspapper (2 olika). Ställ in i ugnen ca. 15 minuter. Ta ut plåten, höj värmen till 250 grader. Lägg på valfria ingredienser och ställ in i ugnen igen i ca. 5-10 eller till osten har smält och allt har fått lite färg.


Tomatsås till 2 plåtar (blir dock inte jättemycket, så om man vill ha mycket tomatsås rekommenderar jag dubbel sats)


ca. 40 cocktailtomater

2 msk honung

1 stor vitlöksklyfta

2 tsk vitvinsvinäger

lite salt och peppar


Skär tomaterna i bitar och värm försiktigt med honungen i en kastrull, låt puttra i några minuter. Pressa i vitlöken och låt puttra ca 10 minuter till. Tillsätt vitvinsvinäger och smaka av med salt och peppar.


Förslag till topping:

 

Tomatsås, skinka, champinjoner, oregano och riven ost


 

Tomatsås, skinka, bananskivor, ekologiskt jordnötssmör i små klickar, curry och riven ost.

Den här pizzan blev faktiskt riktigt god, så den kombinationen kommer jag definitivt att göra igen! 


Av Cecilia van Toor - 7 juni 2013 09:02

Hej! Har ni långledigt denna helg? Det har tyvärr inte jag men jag njuter av det vackra vädret på kvällarna istället :) Eftersom jag jobbade igår också så blev det inget nationaldagsfirande för min del men jag träffade upp min vän Madde på kvällen som hade möhippa. Hon hade haft en fullspäckad dag med bl.a segway och nakenbad på kallbadhuset. Så det var synd att man inte kunde vara med hela dagen! Det är nackdelen med att jobba inom vården...

Jag har tyvärr inga bilder att bjuda på från igår kväll men jag tänkte iaf bjuda på ett recept :) Nämligen en thaigryta jag gjorde häromveckan. Supergod blev den med mycket smak av ingefära. Jag wokade grönsakerna innan och de blev riktigt "crunchy"! Älskar knapriga grönsaker, särskilt broccoli!



Ingefärsgryta, ca 4p:


1 kg kycklingfilé

2 buketter med färsk broccoli

200 g champinjoner (jag blandade skogs och vanliga)

2 morötter

1 röd paprika

1 burk kokosmjölk

1 vitlöksklyfta

en ingefärsbit (ca. 2 x 2 cm)

2 tsk sambal oelek

1 msk sesamolja

1 tsk chilipulver

salt och peppar

olja att steka i 


Hacka kycklingen i små bitar. Blanda i en bunke kycklingen med sesamolja, sambal oelek, chilipulver, riven ingefära och vitlök. Stek kycklingen till den får fin färg i en het stekpanna. Häll sedan över kycklingen i en gryta. Dela broccolin i mindre buketter och woka/stek i samma panna med lite extra olja, salta och peppra. Häll broccolin i grytan. Dela morötterna och paprikan i mindre stavar och dela ev. på champnjonerna, gör på samma sätt som med broccolin. Sätt grytan på den varma plattan och tillsätt kokosmjölken. Låt puttra en liten stund men inte förlänge för då behåller inte grönsakerna sin "crunch". Smaka av och tillsätt ev mer kryddor (salt, peppar, chili). Ät som det är i en skål eller servera ris till.




Av Cecilia van Toor - 4 juni 2013 21:50

I lördags hade vi möhippa för min vän Louise. Det var en jätterolig och intensiv dag. Vi överraskade henne på morgonen och körde ut till Limhamn för lite vattenaktivitet:

     


Efter Louise nedkylning i havet, värmde vi oss med champagnefrukost i gräset:

 


Sen åkte vi till Go-Kart city i Malmö, där vi sumobrottades och körde go-kart:

      


Sen blev det lunch från Redfellas i Magistratsparken, där Louise fick en ny outfit:

  


Sen gick vi till Malmö dansakademi och dansade burlesque and chair-dance. Sjukt kul! :

 


Efter dansen gjorde vi iordning oss och käkade god middag hemma hos Louise syster Lina, sen blev det fest hela natten!

Tack alla för en rolig dag! Och speciellt tack till Lina för att du ordnat allt!!!

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards