Direktlänk till inlägg 4 oktober 2013

Kanelbullens dag!

Av Cecilia van Toor - 4 oktober 2013 06:22

God morgon! Idag är det kanelbullens dag! Varför inte fira dagen med ett bullbak?! Här kommer mitt bästa recept på kanelbullar:


 


Kanelbullar, ca 40 st.


Bulldeg:

100 g jäst för söta degar

5 dl mjölk

200 g smör

2 dl sirap

2 ägg

1 tsk salt

3 tsk kardemumma

ca. 18,5 dl vetemjöl special

 

Kanelfyllning:

250 g smör

250 g mandelmassa

1,25 dl socker

3 msk ströbröd

2 msk vatten

smaksättning: 2,5 msk kanel

Riv mandelmassan och blanda i resten med elvisp.


Pensling:

2 ägg

2 krm salt

1 msk vatten


Topping:

pärlsocker

ev. mandelflarn


Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och värm till fingervarmt. Smula jästen i en bunke, helst i en assistent el. liknande. Häll över mjölkblandningen så att jästen löser sig. Tillsätt sirap, ägg, kardemumma, salt och vetemjöl. Arbeta degen tills den blir smidig. Låt degen jäsa under en duk en timme (till dubbel storlek). Gör fyllningen. Ta upp degen på bakbord, knåda och dela i fyra delar. Kavla ut varje del till en tunn rektangel. Bred på fyllningen. Rulla ihop från långsidan till en rulle. Skär i ca 3 cm stora bitar. Lägg bitarna i formar eller direkt på bakplåtspapper. Låt jäsa under duk ca. 30 minuter. Sätt ugnen på 250 grader. Vispa ägg, salt och vatten och pensla på bullarna. Strö över pärlsocker och ev. mandelflarn. Grädda 7-9 minuter. Låt svalna på galler.

 
 
Bak
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia van Toor - 14 oktober 2013 11:17

Hej mina underbara matvänner! Nu har jag flyttat till en ny sida och jag hoppas verkligen att ni följer mig dit: matdelikat.se, klicka på länken för att komma till min sida.    Många kramar Cecilia ...

Av Cecilia van Toor - 8 oktober 2013 19:52

Nu när vi går mot kallare tider så passar det ju utmärkt med en värmande soppa. Pumpor finns det ju fullt av ute i butikerna nu, så jag provade att laga soppa på det. Det blev en mumsig soppa som passar både som varmrätt ihop med ett gott bröd eller ...

Av Cecilia van Toor - 7 oktober 2013 09:30

God morgon fina! Jag lovade ju igår att dela med mig av maten vi åt igår. Det blev verkligen supergott! Äppelchutneyn kan man ju äta ihop med vad som helst och det blir mycket av den som man kan spara i kylen.      Man behöver inte så mycket c...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 19:43

Idag har vi varit på en liten söndagsutflykt i Häckeberga. Vi slog oss fräckt ner i Häckebergas slotts trädgård och fikade medhavd picknick och lapade sol :) Sen gick vi längs en stig en bit runt sjön. Supermysigt! Här kommer lite biler:     H...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 10:47

God morgon!   Morgonens frukost: hårdbröd (knäckemacka), kaffe och ägg. Vad säger ni? Hårdbröd eller knäckemacka? Här i Skåne brukar jag inte bli förstådd om jag säger hårdbröd...   Idag är jag pigg och ser fram emot en dag med träning, utfl...

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013
>>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards