Inlägg publicerade under kategorin Restaurangbesök

Av Cecilia van Toor - 22 maj 2013 19:25

Jag har ju glömt att tipsa om en sushirestaurang här i Lund. Nämligen Rå Epok. De serverar endast icke rödlistad fisk, som gärna är från närområdet. Det tycker jag om! Fräscht och gott är det också. Så har ni vägarna förbi Lund så bör ni prova dem!

Yakiniku-strimlad söt rostbiff

Sjögrässallad

Av Cecilia van Toor - 12 mars 2013 09:20

I helgen var vi London. Vi var endast där fredag till söndag men hann med hur mycket som helst utan att stressa. Verkligen en supertrevlig stad. Har ni inte varit där tidigare så rekommenderar jag att ni åker dit. Just nu finns det mängder med lågprisflyg och pundet är dessutom billigt!

Här kommer lite bilder från helgen:

Afternoon Tea på Tate Moderns restaurang med häftig utsikt, trots regnet :)

Jag och pappa på Millenium Bridge

Det blev endel pubande, dock var inte pubmaten någon höjdare!

London Eye

Big Ben

Vi åt en jättegod trerätters lunch på Portrait Gallery, den restaurangen hade också en häftig utsikt! Jag åt räkor i kopp (om man kan översätta det så) Det var typ räkor i smaksatt smör; faktiskt riktigt gott! Till varmrätt åt vi kyckling fylld med spenat och kastanjer. Till efterrätt blev det chokladfondant :)

Söndagen spenderade vi på Camden Market, riktigt trevligt! Kolla skorna på bilden ovan, varje sko är som ett konstverk! Ett par fick följa med hem :)

Vi avslutade Camden Market och Londonvistelsen med ett besök på Hache Burger (i Camden). Riktigt goda hamburgare, utsedd till Londons bästa. De hade även Pulled Pork, vilket Krille tog (bilden ovan).

Av Cecilia van Toor - 15 februari 2013 09:46

Hade ni en bra Alla hjärtans dag? Det hade jag. När jag kom hem från jobbet stod fina röda rosor och ett paket med fina örhängen och väntade på mig :) Vi åt även middag på Grand hotell här i Lund. Vi har endast ätit lunch där innan, så det var kul att testa ett "nytt" ställe. Förrätterna och efterrätterna var jättegoda, men tyvärr drog varmrätterna ner betyget. Det var iaf en mysig kväll och de hade dekorerat borden fint med hjärtformade heliumballonger :)

Min förrätt: Confiterad smögenhummer. Den var jättegod! Hade gärna ätit den igen.

Krilles förrätt: Halstrad naturlig anklever och fläsklägg. Skum kombination, men gott var för sig. Krille var lyrisk.

Min varmrätt: Confiterat lamm. Sådär...

Krilles varmrätt: Dovhjort. Ser fint ut men det var inte så mört kött och inte så spännande smaker :/ Korven till var dock god!

Efterrätt: Äpple, kola och sockerkaka med citronört. Spännade med örtsmaken. Den var mumsig!

Efterrätt: Mjölkchoklad och chokladsorbet? med hjortron. Gott!

Trots blandade känslor för maten njöt jag av att sitta med min kärlek :)

Trevlig helg!!!

Av Cecilia van Toor - 28 januari 2013 16:04

I helgen bjöd min bättre hälft mig på SPA på Torekov Hotell. Det var jätteskönt att komma iväg och slappna av efter en intensiv arbetsvecka. Jag rekommenderar verkligen Torekov Hotell, det är fräscht och supermysigt. Det var faktiskt andra gången vi var där och vi var lika nöjda som förra gången!

När vi kom stod en afternoon tea-buffé uppdukad med bl.a scones med massa goda tillbehör. Efter den gick vi på en mindre vinprovning som hölls i hotellets lounge. Sen blev  det SPA för hela slanten, med ångbastu, kallbad, varmbad, japanskt utebad samt relaxavdelning.

På kvällen hade Krille bokat en femrätters middag som var över förväntan! Alla rätter var supergoda och extra gott blir det ju att äta ihop med nån man älskar ;)

Nr 1: Ankleverterrin med morotskräm och äpple. Såååå gott!

Nr 2: Svampsoppa med äpple och kantareller.

Nr 3: Helstekt hjort med palsternackspuré, havtorn och viltsky. Perfekt kött och oväntat gott med havtornen till.

Nr 4: Blandade ostar med god aprikosmarmelad.

Nr 5: Mandelmousse, hallonsorbet och italiensk maräng. Smakade också ljuvligt.

Innan vi gick tillbaka till rummet satt vi och myste framför brasan :)

På söndagen vaknade jag tyvärr upp med en dunderförkylning, men jag kunde ändå äta av den stora frukostbuffén som bistron dukat upp. Jag älskar verkligen hotellfrukost!

Nu ligger jag bara i sängen och försöker kurera mig. Hoppas alla får en fin vecka :)

Av Cecilia van Toor - 24 januari 2013 09:38

Andra och sista kvällen på Silja Serenade besökte vi restaurangen Happy Lobster, som visade sig vara en riktigt bra skaldjursrestaurang.

Som ni ser hade vi en mycket trevlig kväll, både i matväg och sällskap :) Tack alla för en rolig och inspirerande resa!

Av Cecilia van Toor - 23 januari 2013 19:44

I lördags när vi anlände till Helsingfors mötte en guide, vid namn Tanja Karonen, upp oss för att visa vad Helsingfors hade att erbjuda i matväg. Det visade sig vara en mycket trevlig tur som jag varmt rekommenderar! Verkligen ett bra sätt att uppleva en stad på. Här kommer lite bilder från rundturen:

Vi var väl påpälsade då Helsingfors termometer visade hela -17!!!

Första stoppet var på en saluhall vid namn Old Market Hall. Här fick vi bl. a. prova nejonöga, inget jag någonsin vill äta igen!

Vi fick även prova finsk köttfärspaj; osötad munk fulld med köttfärs, ägg och ris. Den skulle ätas med ketchup och senap! Påminner märkligt nog om kroppkaka!?

Vi var lite kulturella och besökte Domkyrkan.

Vi var inne i en butik som heter Anton & Anton, som säljer organisk och ekologisk mat. Där fick vi provsmaka goda ostar, som jag handlade med mig hem.

Vi stannade även på en chokladbutik/café och värmde oss med varm choklad, nog den bästa jag druckit! Gjord på riktig choklad och kryddad med lite habanero.

Avslutningsvis åt vi lunch på restaurang Kellohalli, den låg i ett gammalt slakthus. Till efterrätt provade vi Åländsk pannkaka som var gjord på mannagryn och kardemumma, nam nam :)

Av Cecilia van Toor - 22 januari 2013 20:52

Vi åt som jag nämnt tidigare en 7-rätters middag på båten till Helsingfors. Menyn vi åt är skapad utifrån vinerna och inte tvärtom som det brukar. De väljer ut goda viner och provar ut passande mat till vardera.

Maten var vackert upplagd och vissa rätter var jättegoda, men tyvärr var vissa rätter inte helt i toppklass. Vinerna var alla supergoda!

Vi fick först en amuse buche som bl.a bestod av sikrom, den var supergod

Första rätten var kungskrabba med picklat äpple och friterad blomkål. Rätten var mycket vacker och mycket god! Nog den bästa på menyn! Vin: Les fumées blanches.

Som nr. 2 fick vi musselrisotto, som var god i smaken, men tyvärr var lite grusig. Vin: Gran Lurton Corte Friulano

Som nr. 3 fick vi sniglar med vitlökskräm, den var faktiskt inta alls god. Förstår tänket med en variant på klassiska sniglar men det gick inte hem! Vin: Hacienda Araucano Syrah

Nr. 4 var tre varianter av rådjur; filé, hjärta och bräss. Gott. Vin: Alka Carmenere

Nr. 5 var anka och foie gras. Foie gras är alltid super! Vin: Le Pas de la Mule

Som nr. 6 fick vi en bit jättegod ost som jag gärna äter igen :) Brillat savarin heter den.

Mellan rätterna fick vi denna fantastiska rosmarinsorbé, både vacker och god. Måste försöka göra en sådan någon gång!

Avslutningsvis fick vi den här efterrätten som var vit chokladglass med tranbärsmousse. Efterrätt är alltid gott :) De bruna kolaplupparna var super!! Vin: Mas Janeil Maury

Var iaf imponerad att man kan äta sån här mat på en finlandsbåt! Inget jag hade förväntat mig.

Av Cecilia van Toor - 9 januari 2013 09:30

I måndags var jag ledig och hängde med mina föräldrar. Vi åkte till Österlen och bl.a fikade vi på Olof Viktors i Glemminge, ett av mina favoritfik, jag och mamma fikade ofta här när vi bodde i Ystad.

Det blev en räkmacka

Jag och min mamma :)

Vi kom tillbaka till Lund lagom till Krille slutat jobba och då gick vi ut och käkade på Italia.

Krille tog kalvrygg och vi andra tog röding med saffransrisotto. Riktigt gott! Härligt med lite måndagslyx ;)

Matdelikat är en blogg om god mat och bak.