Alla inlägg den 24 maj 2012

Av Cecilia van Toor - 24 maj 2012 20:01

Vi har precis lagat Spagetti Bolognese, alltså spagetti med köttfärsås :) Jag och Krille gör olika sorters köttfärsås, jag gör ofta en mer "vuxen" variant med mycket kryddor medan Krille tycker om att göra den simpel och barnig, vilket också är gott! Idag blev det min variant:




1 kg köttfärs

2 gula lökar

2 vitlökar

1 burk krossade tomater

2 msk tomatpuré

3 msk kalvfond

2 msk torkad oregano

1 tsk sambal oelek

1 dl vispgrädde

färsk basilika

färsk timjan

gärna någon dl rött vin

salt och peppar


Bryn hackad lök i smör. Pressa i vitlöksklyftorna. Lägg i köttfärsen och stek tills den fått färg. Krydda med salt, peppar och oregano. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater och kalvfond. Hacka basilika och timjan och lägg i. Tillsätt sambal oelek, ev. vin samt vispgrädde. Smaka av med mer salt och peppar. Lått puttra minst 30 minuter. Servera med spagetti och massa riven parmesanost.



Av Cecilia van Toor - 24 maj 2012 17:43

Jag är superlycklig idag, för jag har blivit faster igen! Till världens finaste lilla Ester! Längtar tills jag får träffa henne :).

Förutom att bli faster så har jag varit med min kära mor i Malmö. Vi var först på Malmö konstmuseum och såg på Lars Lerins fina akvarellmålningar. Jag blev riktigt imponerad hur duktig han är på att måla. Jag vet ju själv hur svårt det är att måla med akvarell. Jag rekommenderar starkt att åka dit och titta på utställningen, men skynda er, den håller bara på helgen ut.

'


Sen åkte vi till Västra hamnen och käkade lunch på Salt och brygga. Det var supergott. Halstrad röding med vit sparris.

 




Vi delade på en efterrätt som bestod av hallonparfait med citronsorbet

    

Av Cecilia van Toor - 24 maj 2012 09:21

I tisdagskväll satt jag och Krille på Spisens uteservering och åt planka. Det är så härligt att man kan sitta ute utan att frysa, även sent på kvällen. Sommaren har verkligen kommit! Hoppas bara det håller i sig.

Tyvärr glömde jag min kamera, så det fick bli foto med min iPhone. 


 

Tycker ni om plankstek? Jag tycker det är jättegott, men det känns ju inte så fancy! 

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards