Alla inlägg under februari 2013

Av Cecilia van Toor - 4 februari 2013 19:04

I dag har jag lagat indiska köttbullar enligt David Batras recept. De blev supergoda. Ett roligt alternativ till "vanliga" svenssonköttbullar. Ska definitivt laga denna rätt igen men kanske tillsätta chili för lite hetta.


 


Jag har bara gjort några ändringar i receptet, såhär gjorde jag:


500 g nötfärs

1 msk ströbröd

3 msk mjölk

1 pressad vitlöksklyfta

1/2 msk färskriven ingefära

1 1/2 tsk garam masala

1 tsk malen spiskummin

------

salt och peppar

1 ägg

------

1 dl vatten

2 dl vispgrädde

1 kanelstång

1 krm cayennepeppar

1/2 tsk malen koriander

1/2 tsk gurkmeja

-----

1 näve färsk koriander

en liten påse flagad mandel


Blanda ströbröd, mjölk, vitlök, ingefära, garam masala och spiskummin. Låt svälla en liten stund. Tillsätt färsen, salta och peppra och kläck i ett ägg. Arbeta ihop färsen ordentligt med kryddorna. Rulla till köttbullar och stek i smör i en panna till de får fin stekyta. Häll i vatten, vispgrädde, kanelstång, cayenne, koriander och gurkmeja. Låt koka ca 5 minuter. Hetta samtidigt upp en torr panna och släng i mandeln, rosta försiktigt till fin färg. Servera köttbullarna med färsk koriander och den rostade mandeln. 



Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards