Direktlänk till inlägg 7 december 2012

LCHF-hamburgare

Av Cecilia van Toor - 7 december 2012 16:47

Igår hade jag min gamla kursare Erica här. Vi lagade LCHF-hamburgare, vilket jag aldrig testat tidigare, och sååå gott det var!! Vi gjorde eget bröd, egna biffar och egen hamburgedressing. Krille tyckte tillochmed och det var godare än "vanlig" hamburgare! Så ni måste bara testa detta!


 


Jag har aldrig bakat LCHF-bröd innan men det var ju hur lätt som helst, inga långa jäsningstider här inte :) Jag hittade receptet på hamburgerbrödet hos rara-sara.


Till 6 par hamburgebröd (12 kakor):


6 ägg delade i vitor och gulor för sig.

1/2 tsk salt

1 msk fiberhusk

200 g philadelphiaost

1/2 tsk bakpulver

6 msk krossade linfrön


sesamfrön till garnering


Sätt ugnen på 200 grader. Vispa äggvitorna till ett hårt skum med elvisp. Vispa sedan äggulorna ordentligt i en annan bunke. Vispa philadelphia, fiberjusk och salt i gulorna till en jämn smet. Vänd sedan försiktigt ner äggvitan i ägguleblandningen och tillsätt sen försiktigt bakpulver och linfrön. Låt stå ca. 10 minuter. Klicka sedan ut sex klickar per plåt och strö sesamfrön över hälften. Sätt in i ugnen i ca 15 minuter tills de är gyllene.


Till ca 8-9 hamburgebiffar:


1 kg blandfärs

2 msk ströbröd och 2 msk mjölk

1 ägg

2-3 msk kalvfond

2 msk köttbuljongpulver

2 tsk grillkrydda

1 hackad lök

svartpeppar

ost till garnering


Blanda alla ingredienser i en bunke och forma lagom stora biffar. Stek i smör till genomstekt. Lägg på några skivor ost på biffarna när de börjar bli klara.


Hamburgerdressing:


2 dl créme fraiche 

2 msk majonäs (helst Hellmann´s)

10 st saltgurkebitar

ca. 1 msk chilisås (typ Heinz)

salt och peppar


Hacka gurkan i små bitar och blanda ihop alla ingredienser, smaka av med salt och peppar.


Sen kan man ju ha vad man vill på hamburgaren; vi hade sallad, tomat, rå gul lök, avokado och stekt bacon.









 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Cecilia van Toor - 14 oktober 2013 11:17

Hej mina underbara matvänner! Nu har jag flyttat till en ny sida och jag hoppas verkligen att ni följer mig dit: matdelikat.se, klicka på länken för att komma till min sida.    Många kramar Cecilia ...

Av Cecilia van Toor - 8 oktober 2013 19:52

Nu när vi går mot kallare tider så passar det ju utmärkt med en värmande soppa. Pumpor finns det ju fullt av ute i butikerna nu, så jag provade att laga soppa på det. Det blev en mumsig soppa som passar både som varmrätt ihop med ett gott bröd eller ...

Av Cecilia van Toor - 7 oktober 2013 09:30

God morgon fina! Jag lovade ju igår att dela med mig av maten vi åt igår. Det blev verkligen supergott! Äppelchutneyn kan man ju äta ihop med vad som helst och det blir mycket av den som man kan spara i kylen.      Man behöver inte så mycket c...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 19:43

Idag har vi varit på en liten söndagsutflykt i Häckeberga. Vi slog oss fräckt ner i Häckebergas slotts trädgård och fikade medhavd picknick och lapade sol :) Sen gick vi längs en stig en bit runt sjön. Supermysigt! Här kommer lite biler:     H...

Av Cecilia van Toor - 6 oktober 2013 10:47

God morgon!   Morgonens frukost: hårdbröd (knäckemacka), kaffe och ägg. Vad säger ni? Hårdbröd eller knäckemacka? Här i Skåne brukar jag inte bli förstådd om jag säger hårdbröd...   Idag är jag pigg och ser fram emot en dag med träning, utfl...

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards