Alla inlägg den 19 november 2012

Av Cecilia van Toor - 19 november 2012 20:47

I helgen lagade Lisa en supergod jordärtskockssoppa. Jag kommer lätt att göra denna soppa flera gånger för den var så god! Dessutom gick den snabbt att göra :)


 


Lisas goda jordärtskockssoppa, ca 6 p (som förrätt):


750 g jordärtskockor

3 schalottenlökar

en klick smör

4,5 dl vitt vin

6 dl vispgrädde

salt och nymalen svartpeppar


Hacka löken fint och fräs i smör i en kastrull. Skala och dela kockorna i mindre bitar och fräs med löken i några minuter. Tillsätt vinet och koka till hälften. Häll sedan på grädden och låt sjuda i några minuter. Mixa soppan slät med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Servera med knaperstekt bacon i bitar, 

Av Cecilia van Toor - 19 november 2012 20:16

I helgen var jag i Göteborg på "reunion" med mina vänner som jag känt sedan gymnasiet. Vi hälsade alla på Helena som har köpt hus ute i Långedrag. Det renoverar för fullt men jag är säker på att det kommer bli supersnyggt när de är klara. Långedrag är verkligen ett fint område nära havet. 

Jag fick även träffa Sandras bebis Vilgot för första gången och han var sååå söt och verkligen jättesnäll :) Han trivdes nog bra med all uppmärksamhet han fick av oss "tanter".

Som jag älskar alla dessa tjejer, alla bor utspridda över landet men trots det ses vi minst 2 ggr/år. Här kommer bilder från helgen (vissa bilder har jag snott av Sanna, skriver vilka under bilden):


Sannas bild: Fina Vilgot :)


       

Vi gick en sväng i Haga


     

Vi köpte färsk fisk i Feskekörka


                       

(Bild 4, 10 och 11 är tagna av Sanna.)Vi gick på julmarknad på Liseberg, vilket var jättemysigt men kallt. Rekommenderas verkligen. Vi drack glögg och det spelades julmusik så man fick verkligen julstämning, dock lite tidigt kanske men det gör inget ;)

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards