Alla inlägg under maj 2012

Av Cecilia van Toor - 24 maj 2012 09:21

I tisdagskväll satt jag och Krille på Spisens uteservering och åt planka. Det är så härligt att man kan sitta ute utan att frysa, även sent på kvällen. Sommaren har verkligen kommit! Hoppas bara det håller i sig.

Tyvärr glömde jag min kamera, så det fick bli foto med min iPhone. 


 

Tycker ni om plankstek? Jag tycker det är jättegott, men det känns ju inte så fancy! 

Av Cecilia van Toor - 22 maj 2012 21:45

Ibland när jag är lite sugen på något sött till kaffet kan jag ta en bit mörk choklad. På nått konstigt vis så stillas sötsuget av bara en eller två bitar. Äter jag dock mjölkchoklad kan jag inte sluta äta! Vad är det med det? Känner ni samma sak?

Vi hade lite provsmakning här om dagen:




Över huvud taget är Lindt choklad väldigt god. Den längst till vänster ska vara någon mild variant, vet dock inte om jag känner någon skillnad på den och "vanlig" mörk choklad. Chilichokladen har jag provat innan och den är ju god med lite sting i. Blåbären med mandelflagor i var riktigt god, men jag är ju svag för frukt och nötter :) 

Av Cecilia van Toor - 21 maj 2012 20:55

Idag hade mannen lagat middag tills jag kom hem :) Det blev fajitakyckling med grönsaker i pitabröd. Dock var Santa Marias mexicanska pitabröd torra, fast än vi värmde dem. Coops egna pitabröd är mycket bättre! Förutom brödet som sprack, så var det jättegott!


 


ca. 4-5 p 

1 kg kyckling

2 påsar santa maria fajitakydda

rödlök

paprika

avokado

coctailtomater

gräddfil eller creme fraiche

salsa

pitabröd


Dela kycklingen i små bitar och stek med kryddblandningen. Hacka grönsakerna. Fyll pitabröden med kyckling, grönsaker, gräddfil och salsa.


Av Cecilia van Toor - 21 maj 2012 09:45

God morgon!

Helgen har jag spenderat i Sundvsall. Vi har hållit en möhippa för en av mina bästa kompisar Linn som ska gifta sig i sommar. Det började med att en av tjejerna som bor i stan lurade med Linn på en morgonpromenad runt Sidsjön, och där satt vi med uppdukad champagnefrukost på en brygga. Efter det gick vi en kurs i poledancing, vilket var riktgt kul. Sen åkte vi vidare och grillade korv och målade tavlor för att sedan bada badtunna, äta gott och mysa. Till efterrätt hade Sandra gjort Pavlova. Jag tyckte att det var så fint att alla fick en varsin stor maräng.


 


Sandras goda Pavlova, 6p.


Maräng

4 äggvitor

2,5 dl socker

1 tsk citronsaft

1 msk maizena


Fyllning

lättvispad grädde

kiwi

blåbär

passionsfrukt



Sätt ugnen på 225 grader. Vispa äggvitorna först, tillsätt lite socker i taget, tillsätt citron och maizena. Vispa tills att marängen blir så fast att skålen kan hållas upp och ned utan att det rinner ut. Klicka ut 6 stycken maränger på bakplåtspapper och gör en liten grop i varje maräng med sked. Stoppa in i den varma ugnen, men sänkt direkt temperaturen till 125 grader. Slå av ugnen efter ca. 50 minuter och låt marängerna stå kvar i. Bra att göra dagen innan.

Fyll marängerna med grädde och frukt precis innan servering. 


Av Cecilia van Toor - 19 maj 2012 12:00

Förra lördagen var vi på GöteborgsOperan och såg Trollflöjten. Det var faktiskt riktigt bra! Krille har aldrig varit på opera innan, men även han tyckte att det var bra! Den är väl rätt så lättillgänglig eftersom man känner igen en hel del musik. Vi blev bjudna av mina föräldrar på restaurangen innan föreställningen. Förrätterna och efterrätterna var goda, varmrätterna sådär.


Krille, mamma och pappas förrätt: Nässelsoppa med vaktelägg och kvibillemousse


Min förrätt: Laxterrin


Min, mamma och pappas varmrätt: Piggvar


Krilles varmrätt: Anka med fläsk


Dessert: Björnbär med lime och vaniljyoghurt


Dessert: Crème Brûlée med laktrits och hallonsorbet     

Av Cecilia van Toor - 18 maj 2012 12:00

Mamma hade bakat briocher när vi hälsade på dem förra helgen. Pefekt att ha till en lyxig helgfrukost eller fika med smör och marmelad :)  



Mammas goda briocher, ca 24 st.


50 g jäst

2 dl vatten

1/2 tsk salt

240 g vetemjöl (ca 4 dl)

150 g rumsvarmt smör

2 msk socker

4 ägg

420 g vetemjöl (7 dl)

ägg till pensling


Blanda ut smulad jäst med ljummet vatten. Tillsätt salt och 240 g vetemjöl. Blanda till en smidig deg i assistent eller liknande, Låt jäsa ca 30 minuter.

Rör smör smidigt med socker och tillsätt ägg. Blanda ner smörsmeten i den jästa degen. Tillsätt resten av mjölet, men spara lite till utbakning. Arbeta degen i 10 minuter. Ta upp degen och lägg en sjättedel åt sidan och gör 24 små bollar av den. Dela resten till 24 stora bollar. Gör en liten fördjupning i varje stor boll och sätt fast en liten boll där i. Låt jäsa i 30 minuter. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla bullarna och grädda i 8-10 minuter.


Av Cecilia van Toor - 17 maj 2012 09:25

Igår var vi hos Ola och Helena igen. Vi åt massa gottigt som Ola tagit med sig från Spanien. Det var pata negra med olika lagringstid, nån slags salami och manchego. Efter det åt vi en riktgt krämig, smakrik och god soppa på svamp och chevrè. Den är perfekt att ha som förrätt på en fin middag.




Recept för 4 p (eller 8 p om förrätt)

ca 500 g blandad svamp, (vi tog skogschampinjoner samt vanliga champinjoner)

2 schalottenlökar

4 vitlöksklyftor

3 msk svampfond

2 dl mjölk (gärna standardmjölk)

3 dl vispgrädde

200 g chevrèost

salt och peppar

citronsaft

färsk timjan

olivolja


Dela svamparna på hälten eller fjärdedelar beroende på hur stora de är. Stek hälften av svampen med hackad schalottenlök och 2 pressade klyftor vitlök i olivolja och smör. Tillsätt fond, mjölk och grädde. Låt koka upp. Ta bort kanten på chevrèn och smula ner osten i soppan. Låt puttra tills tjockare konsistens. Smaksätt med salt, peppar och citronsaft. Stek resten av svampen med 2 pressade vitlöksklyftor i olivolja och smör. Häll upp soppan i skålar, dekorera med den stekta svampen och färska timjankvistar, ringla över lite olivolja


De här gottiga började vi med.


Vi drack det här goda vinet till. Det är också köpt i Spanien. Det finns samma på systembolaget men det har en annan årgång, så jag vet inte om det är lika gott... Får väl prova :)  

Av Cecilia van Toor - 15 maj 2012 19:24

I söndags gjorde världens bästa sambo fläskpannkaka till mig, Ola, Helena och deras lilla Maja. Maja fick inte smaka, men hon höll oss sällskap! Den var riktigt tjock och god!


 


Här kommer receptet:


ca 4 p


1 msk smör

4 st ägg

8 dl mjölk

4,5 dl mjöl

1/2 tsk salt

2 pkt bacon


Sätt ugnen på 225 grader. Smörj en ugnsform, ca 30 x 40 cm. Vispa äggen med hälften av mjölken och allt mjöl och salt. Vispa till en slät smet, tillsätt resten av mjölken. Skär baconet i bitar och stek i stekpanna. Lägg baconet i botten på ugnsformen, häll på pannkakssmeten. Grädda i ugnen ca 30 minuter, tills gyllenbrun färg. Låt den stå några minuter när den är färdiggräddad så att den får sätta sig lite. Servera med lingonsylt


Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14 15
16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards