Alla inlägg under april 2012

Av Cecilia van Toor - 11 april 2012 20:47

God kväll! Idag har jag och Krille lagat kycklingrullader. Dem blev riktigt goda! Ni måste verkligen testa detta!!!




ca 4p

ca. 800 g tunnt skivad kycklingfilé (finns färdigskivad i affären) 

100 g serranoskinka eller annan lufttorkad skinka

Skalet från en citron

Basilikablad

Västerbottenost

Salt och peppar

3 dl vispgrädde

2 msk kycklingfond

Pasta




Lägg en bit serranoskinka, en bit ost, ett basilikablad samt rivet citronskal på varje kycklingbit (se bild ovan). Rulla ihop varje bit till en liten rullad och sätt ihop med tandpetare. Salta och peppra runt om. Stek tills färdig i stekpanna med smör.


 

Om du blir osäker om kycklingen är genomstekt, stoppa in den i ugnen en stund. När kycklingen är färdig lägg den åt sidan. Använd samma stekpanna och häll i grädden samt kycklingfonden, så att det blandar sig med smakerna från kycklingen. Peppra. Häll sedan såsen över rulladerna. Servera med pasta och sallad.

Av Cecilia van Toor - 11 april 2012 06:10

God morgon! Försökte blogga igår kväll men det va något fel på sidan. Har ju glömt att dela med mig av receptet på texmexpiroger jag gjorde här om veckan. De är väldigt lika de vegetariska pirogerna fast med köttfärs. Jag har använt samma grundrecept som då.


 


Grundrecept för piroger 12 st


25 g jäst

50 g smör

2,5 dl mjölk

1 tsk salt

1 tsk socker

6 dl vetemjöl


Smula jästen i en bunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm tills fingervarmt. Häll lite av degvätskan över jästen så att den löser sig. Häll över resten. Tillsätt socker, salt och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen. Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca. 40 min.


Texmexfyllning

ca 500 g köttfärs

2 chilifrukter

2 vitlöksklyftor

1 gul lök

chilipulver

chiliflakes

spiskummin

paprikapulver

salt och peppar

oregano

2 msk tomatpuré

en skvätt vatten

1 burk majs

1 ägg till pensling


Stek hackad lök, vitlök och chili. Tillsätt färsen. Smaksätt med kryddorna. Tillsätt tomatpurén och en skvätt vatten. Låt koka ihop. Tillsätt avsköljd majs. 


Sätt ugnen på 225 grade. Ta upp den jästa degen på mjölat bord och dela i tolv bitar. Kavla ut bitarna till rundlar, ca 12 cm i diameter. Lägg en klick färs på varje rundel och vik ihop till halvmånar. Tryck till ordentligt med en gaffel i kanterna. Pensla med uppvispad ägg.

Grädda ca 15 min.

Av Cecilia van Toor - 9 april 2012 19:23

Idag har jag haft en "vanlig" måndag. Ingen ledighet för mig :( Har jobbat och tränat. Lagade även lite nyttig mat efter allt man stoppat i sig i påsk. Det blev kycklingwok med sesamfrön.

En enkel variant.




ca. 4p

1 kg kycklingfilé skuren i bitar

2 påsar frysta wokgrönsaker

ca. 1 dl sesamfrön

Chilipulver

Salt och peppar

1-2 vitlöksklyftor

1/2 dl sweetchilisås

1 msk soja


Stek kycklingbitarna tills det fått färg och krydda rikligt med salt, peppar och chili. Tillsätt wokgrönsakerna. Strö över sesamfrön. Pressa i vitök. Häll i sweetchili och soja. Rör om ordentligt. Enkel och nyttig vardagsmat!

Av Cecilia van Toor - 8 april 2012 18:03

Hej! Idag har vi varit i Ystad och kollat på Carolina Gynning och hennes mammas utställning. Jag tycker om Carolinas tavlor eftersom de är så färgglada. Man fick som vanligt inte fota utställningen. 


Agneta Gynnings skulptur utanför entrén.    


Efter utställningen gick vi och åt pizza på Bröderna M i Ystad. Jag åt en pizza med skinka, gorgonzola, pinjenötter och créme fraiche på. Den var god men usch så mätt jag blev! Ändå åt jag bara en halv...





Igår var vi hos Martin och Louise och firade påsk. Vi åt påskmat och spelade spel. Vi hade en mycket trevlig kväll. Louise hade dukat så himla fint:

Hon använde äggen som placeringskort, mycket fiffigt och fint!


    



Av Cecilia van Toor - 7 april 2012 12:26

Hoppas ni får en trevlig påskafton allihopa! Äter ni påskbuffé idag? Vad har ni på den? Jag tycker att man har ungefär samma mat på alla högtider; sill, köttbullar, janssons ja, ni vet! Men det är alltid lika gott :) 

   

Av Cecilia van Toor - 6 april 2012 22:15

Ikväll är vi hos svärföräldrarna och äter middag. Vi har blivit riktigt bortskämda med dillpannacotta och räkor till förrätt. Lax med purjolök och créme fraiche-täcke till varmrätt samt kladdkaka och jordgubbar till efterrätt.



Dillpannacotta 8p


2 gelatinblad

2,5 dl matlagningsgrädde

2 dl matyoghurt

1 msk rivet citronskal

1 dl hackad dill

salt och peppar

TOPPING:

150 g skalade räkor

pressad citron

2 msk hackad gräslök


Lägg gelatinbladen i kallt vatten i några minuter. Koka upp grädden, ta av kastrullen från plattan, lägg i urkramade gelatinblad och rör så att de löser sig. Tillsätt yoghurt, citronskal och dill. Fördela i 8 glas, ställ i kylen minst 4 timmar.

Blanda räkor med citronsaft och gräslök, lägg på pannacottan strax innan servering.

Vi fick en bit hård kavring till pannacottan. Kavringen kommer från Södervidinge bageri här i Skåne www.sodervidingebagaren.se




Lax med purjolökstäcke 8 p


1 hel laxfilé ca 1,5 kg eller färdiga portionsbitar

Salt och peppar

1 dl finhackad dill

En halv purjolök

2 dl créme fraiche


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen i en smord form, om skinn på lägg den sidan nedåt. Krydda med salt och peppar. Rör ihop dill, purjo och créme fraiche. Bred ut över laxen. Stek mitt i ugnen ca 20 minuter. Servera med sås och potatis.


Ingrids goda sås till lax 4p


2 dl vatten

2 dl créme fraiche

1 st fiskbuljongtärning

Lite maizena ljus redning

2-3 tsk honey dijon (eller Johnny´s senap)


Koka upp vatten, créme fraiche och fiskbuljong. Strössla ner lite redning och koka ca 1 minut. Smala av med senap och kanske lite salt. 


Av Cecilia van Toor - 5 april 2012 20:45

Hej! Har ni fått besök av några påskkärringar idag? Inte jag :( Det är väl så när man bor i lägenhet i stan. Istället har jag och Krille rullat köttbullar som vi ska ha med på en påskmiddag på lördag.



För att få fasta och bra köttbullar som inte trillar isär, brukar jag lägga lite ströbröd i en skvätt mjölk och låta det svälla ett par minuter. Jag har alltid i ett rått ägg i färsen och ibland för att lyxa till det även lite grädde.

Kryddning går ju att variera men vi har oftast riven lök, köttbuljong i pulverform, grillkrydda och svartpeppar. Proportionerna vet jag inte riktigt, brukar bara slänga i lite av varje tills att smeten luktar gott av kryddorna. Vad har ni för kryddning i era köttbullar?      

Av Cecilia van Toor - 4 april 2012 19:40

Hej! Vi har precis varit och ätit pasta på La Piazza här i Lund. Helt klart värt ett besök. Tyvärr glömde jag kameran, så jag har inga bilder att bjuda på. Jag bjuder istället på ett recept på ett frukostbröd som är supergott!




ca. 15 st


1 pkt jäst

5 dl vatten

2 port. havregrynsgröt

1 tsk salt

ca. 5 dl dinkelmjöl

ca. 6 dl rågsikt

1 dl solrosfrön

1 dl pumpakärnor

1,5 dl russin

2 rivna morötter


Koka gröten och låt svalna, Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till fingervarmt och häll försiktigt över jästen så att den löser sig. Tilsätt gröt, mjöl, salt, frön, russin och rivna morötter. Knåda samman allt, det ska bli rätt så kletigt. Låt jäsa under duk ca. 1 h. Klicka ut ca. 15 "bullar" på bakplåtspapper, utan att göra dem fina. Strö över lite mjöl. Låt de jäsa under duk ca. 20 min. Sätt ugnen på 225 grader. Grädda ca. 15 min. Låt svalna på galler. Om inte alla ska ätas på en gång, stoppa de då i frysen. Det är mycket godare att ta fram och micra när de ska ätas, så de smakar färskt!


Jag använde bl. a. detta mjölet den här gången, det är biologiskt odlat!   

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23 24 25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Ovido - Quiz & Flashcards