Alla inlägg den 24 mars 2012

Av Cecilia van Toor - 24 mars 2012 19:49

Jag och sambon spenderar helgen i Halmstad hos mina föräldrar. Här bjuds man på god mat och dryck så det står härliga till! Igår fick vi hängmörad entrecote som de köpt på Mostorps gård, vilken skillnad det är på kött och kött! Det är väl inte så konstigt att kossor som fått leva i rofylld miljö och äta ekologiskt foder smakar bättre än sönderstressade "fabrikskossor". Till entrecoten fick vi mammas goda rödvinssås och rostade rotsaker.



Recept på rödvinssås:

ca 3/4 dl finhackad schalottenlök eller gullök

ca 1,5 tsk torkad timjan

1 köttbuljongtärning (eller fond)

Stor nypa hackad persilja

1 lagerblad

ca 3 dl gott vin

smör

mjöl

peppar


Låt den finhackade löken bli mjuk med smör i en kastrull. Lägg i timjan samt buljongtärningen (jag använder ofta buljongpulver). Tillsätt sedan persilja och lagerblad. Häll på vinet och låt sjuda länge. Det ska reduceras till ungefär hälften, späd ev med mer vin eller vatten om du vill ha mer sås. Innan servering blanda en klick smör med lite mjöl och lägg i såsen, låt smälta. Smaka av med lite peppar. 


Vi drack en av mina absoluta favoritviner till maten:

 

Flat roof manor, 89 kr, (nr.2018 på systembolaget) Mycket samkrikt rött vin från Sydafrika som dessutom har bra pris!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Matdelikat är en blogg om god mat och bak.

Fråga mig

5 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<<
Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Matbloggpriset

Nominera mig till Matbloggspriset Folkets val

Skapa flashcards